Atgal į sąrašą

Atviras laiškas dėl galimai klaidinančios NESTE Lietuva reklamos

Atviras laiškas dėl galimai klaidinančios NESTE Lietuva reklamos
2018-11-21

10 nevyriausybinių vartotojų organizacijų vienijantis Lietuvos vartotojų organizacijų aljansas (LVOA) išplatino atvirą laišką LR Konkurencijos tarybai ir Valstybinei vartotojų teisių apsaugos tarnybai, ragindamas šias valstybės institucijas imtis priemonių prieš galimą vartotojų klaidinimą. Vartotojų teisių gynėjai laišką taip pat išsiųs UAB „Neste Lietuva“ ir pagrindinei šios bendrovės akcininkei „Neste Oyj“.

Visą atviro laiško tekstą rasite žemiau.

Pranešimą spaudai "Vartotojų teisių gynėjai: „Neste Lietuva“ galimai klaidina vartotojusskaitykite čia>>

---

Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybai

Valstybinei vartotojų teisių apsaugos tarnybai

ATVIRAS LAIŠKAS

Vilnius, 2018 11 21

 

Dėl galimai klaidinančios „Neste Lietuva“ reklamos

 

10 nevyriausybinių vartotojų organizacijų vienijantis Lietuvos vartotojų organizacijų aljansas ragina atsakingas šalies institucijas pradėti tyrimą dėl degalinių tinklo „Neste Lietuva“ galimai klaidinančios reklamos kampanijos „Švaresni degalai. Švaresni plaučiai“.

Mes, vartotojų teisių gynėjai, besirūpinantys ir sąžiningo vartotojų bei verslo bendradarbiavimo procesu, ir geresne aplinkos oro kokybe, reiškiame abejonę, ar aukščiau minėta reklama nėra klaidinanti. Ypač svarbu pažymėti, kad neseniai žiniasklaidoje publikuotas Lietuvos atsinaujinančių išteklių energetikos konfederacijos prezidento Martyno Nagevičiaus straipsnis „Žaliasis smegenų plovimas yra blogiau, nei nesirūpinti ekologija iš viso“ (15min.lt, Delfi.lt, Lzinios.lt) pateikia išsamius paaiškinimus, pasiremiant ekspertų atliktais skirtingų degalinių tinklų parduodamų dyzelino charakteristikų palyginimais.

Ekspertų skaičiavimų rezultatai iš esmės prieštarauja šiuo metu aktyviai įvairiose žiniasklaidos priemonėse, interneto socialiniuose tinkluose transliuojamos „Neste Lietuva“ reklamos „Švaresni degalai. Švaresni plaučiai“ pagrindinei žinutei, kad „Neste“ degalai išskiria net iki 20 % mažiau anglies dvideginio (CO2). Tyrime nustatyta, kad neįmanoma pasiekti tokių „Neste“ deklaruojamų verčių.

Įvertinus tyrimo rezultatus, galime daryti prielaidą, kad šia reklamos kampanija bandoma formuoti vartotojų nuomonę, jog perkant „Neste“ degalus rūpinamasi savo ir aplinkinių sveikata bei aplinkosauga. Visuomenėje įsigalint aplinkosauginėms ir sveikos gyvensenos tendencijoms, „švaresni degalai“ tampa papildoma paskata vairuotojams įsigyti būtent „Neste“ degalus.

Be to, iš reklamos turinio vidutinis vartotojas gali suvokti, kad „iki 20 proc. CO2” mažiau išskiria visi „Neste“ degalai, nors įsigilinus paaiškėja, kad „Neste“ taiko menamus sutaupymus tik vienam produktui – „Neste“ Pro Diesel.

Atkreipiame dėmesį, kad „Neste“ reklama gali suklaidinti didelę dalį Lietuvos vartotojų. Reklamuojamas „švaresnis“ dyzelinas, o juk Lietuvos keliuose daugiau nei du trečdaliai automobilių yra varomi dyzeliniais varikliais.

Stebina ir pasirinkta intensyvi reklamavimo strategija – reklama ypač dažnai transliuojama ne vien degalinėse, bet ir interneto portaluose, socialiniuose tinkluose. Youtube tinkle pateikiama statistika rodo, kad reklaminio vaizdo siužeto peržiūrų skaičius viršija 92 tūkstančius. Vartotojų elgsenai poveikį daro ir pasirinkti kūrybiniai sprendimai – reklamoje vaizduojami aktyviai sportuojantys žmonės, jaunos šeimos, vaikai. Keistai atrodo, kai iš naftos produktų pagaminti ir taršūs degalai yra gretinami su šiuolaikišku, aktyviu gyvenimo būdu ir sveika gyvensena bei šeimos vertybėmis.

Susirūpinimą kelia, kad reklaminę kampaniją vykdo skandinaviškos kilmės kompanija, deklaruojanti aukštus socialinės atsakomybės ir tvarios bei skaidrios veiklos standartus. Galbūt šie standartai galioja Suomijoje, o Lietuvoje galima manipuliuoti vartotojų jausmais?

Be to, atkreipiame dėmesį į minėtoje M. Nagevičiaus publikacijoje atskleistą faktą, kad „Neste“ dyzeline yra naudojamas biopriedas, gaminamas iš palmių aliejaus. Visuotinai pripažįstama, kad palmių aliejaus naudojimas yra iš esmės nesuderinamas su ekologija, nes plečiant palmių plantacijas naikinami atogrąžų miškai, daromas neigiamas poveikis pasaulio klimatui. Raginame „Neste“ ir kitus Lietuvos degalinių tinklus vartotojams atskleisti, kokias žaliavas jie naudoja biodegalų gamybai.

Mes kaip vartotojų teisių gynėjai esame suinteresuoti, kad reklamoje būtų pateikiama tik tikrovę atitinkanti informacija, o ne vykdomas „žaliasis smegenų plovimas“. Todėl kreipiamės į atsakingas valstybės institucijas prašydami įvertinti, ar „Neste Lietuva“ reklamos kampanija turi klaidinančios reklamos požymių ir ar nepažeidžia galiojančių teisės aktų bei vartotojų teisės gauti tikrovę atitinkančią informaciją.

www.lvoa.lt